Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Sektor Goods Consumer Non-Cyclical Periode 2019-2023

Authors

Syfa Hayatina , Laila Wardani

DOI:

10.29303/alexandria.v6i2.1003

Published:

2025-09-30

Issue:

Vol. 6 No. 2 (2025): September

Keywords:

Profitability, Capital Structure, Company Size, Company Value, Dividend Policy

Articles

Downloads

How to Cite

Syfa Hayatina, & Laila Wardani. (2025). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Sektor Goods Consumer Non-Cyclical Periode 2019-2023. ALEXANDRIA (Journal of Economics, Business, & Entrepreneurship), 6(2), 209–220. https://doi.org/10.29303/alexandria.v6i2.1003

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

This research aims to analyze the effect of profitability, capital structure and company size on company value with dividend policy as a moderating variable. This research is a causal associative research with a quantitative approach. In this research, sample selection was carried out using a purposive sampling method which focused on food and beverage sub-sector companies listed on the Indonesia Stock Exchange during the 2019-2023 research period. By considering the established criteria, the sample was obtained from 25 companies from 125 companies so that the research data analyzed amounted to 125 observations. In this research, the panel data regression model is applied using the Fixed Effect Model (FEM) approach, while testing the moderating variables is carried out using Moderated Regression Analysis (MRA). The model data analysis utilizes the Eviews version 12 program. The research show that profitability has a significant positive effect on company value. Capital structure has insignificant but unidirectional (positive) effect on company value. Company size has insignificant and unidirectional (negative) effect on company value. Dividend policy is able to moderate by strengthening the effect of profitability on company value. Dividend policy is able to moderate by weakening the effect of capital structure on company value. Dividend policy is unable to moderate the effect of company size on company value.

References

Aldi, M. F., Erlina, & Amalia, K. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Leverage, Profitabilitas Dan Likuiditas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi Pada Perusahaan Industri Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode 2007-2018. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 4(2011), 262–276.

Alrasyid, R. A., & Sudarma, M. (2022). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan di Sub-Sektor Makanan dan Minuman yang Terdatar Pada Bursa Efek Indonesia Periode 2018-2020). REVIU AKUNTANSI, KEUANGAN, DAN SISTEM INFORMASI, 1(2), 232–240.

Areta, E. A., & Setijaningsih, H. T. (2024). Pengaruh Pertumbuhan Penjualan, Profitabilitas, Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi. CAKRAWALA – Repositori IMWI, 07, 329–340.

Ayem, S., & Maryanti, T. (2022). Pengaruh Tax Avoidance Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi. Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(4), 1152–1166. https://doi.org/10.47476/reslaj.v4i4.1077

Brigham, E. F., & Daves, P. R. (2016). Intermediate Financial Management (12 edition).

Brigham, E. F., & Houston, J. F. (2012). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan (Edisi 10). Salemba 4.

Budi Setyawan. (2021). Pengaruh Modal Kerja dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan ( Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Tekstil Dan Garmen ). Jurnal Bisnis Terapan, 5(1), 73–88. https://doi.org/10.24123/jbt.v5i1.4093

Butar, B. B. B. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, Likuiditas dan Ukuran Perusahaan (Studi Pada BUMN Bidang Konstruksi yang Terdaftar di BEI).

Fadilah, I. K., Setiyono, W. P., & Sriyono. (2024). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi. Journal of Economic, Business and Accounting, 7.

Febriansyah, M. A. (2023). Pengaruh Kebijakan Utang dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi. Journal of Economics and Business, 12(2), 1–23.

Febriniti, I. R. N. (2019). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan Dewantara, 2(2), 61–70.

Hartono, J. (2012). Teori Portofolio dan Analisis Investasi. BPFE.

Hernita, T. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Manufaktur di Bursa Efek Indonesia. Manajemen Bisnis, 22(3), 325–336.

Maulana, M. I. (2022). Pengaruh Struktur Modal, Likuiditas, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Intervening pada Perusahaan Manufaktur di BEI Tahun 2018-2020. Maulana Malik Ibrahim Malang.

Nazir. (1999). Metode Penelitian. Ghalia Indonesia.

Novizar, A., Astuty, W., & Dahran. (2023). Pengaruh Struktur Modal, Profitabilitas Dan Kepemilikan Manajerial Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderating Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Industri Dasar Dan Kimia. Jurnal Ekuivalensi, 09(01), 201–2014.

Nurcahyono, R. G. S. (2020). Pengaruh Profitabilitas dan Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Intervening. JUMABIS (Jurnal Manajemen Dan Bisnis), 5(1), 1–16. https://doi.org/10.55264/jumabis.v5i1.70

Nurhayati, I., & Kartika, A. (2020). Pengaruh Struktur Modal dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan dengan Kebijakan Dividen sebagai Variabel Moderasi pada Perusahaan Manufaktur Tahun 2016-2018. Dinamika Akunansi, Keuangan Dan Perbankan, 9(2), 133–144.

Pebrianti, W. P., Astuti, P., & Sugeng. (2024). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Sub Sektor Food and Beverage Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2020-2023. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen (EBISMEN), 3(1), 216–234. https://doi.org/10.61635/jin.v1i1.84

Rachman, W. A. (2024). Pengaruh Profitabilitas, Likuiditas, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Sektor Consumer Non-Cyclicals. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen Bisnis, 4(1), 37–50. https://doi.org/10.56127/jaman.v4i1.1491

Ramadhani, R. F., & Andajani. (2024). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal, dan Ukuran Perusahaan terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 13(2), 2461–0585. https://itbsemarang.ac.id/sijies/index.php/jbe33/article/view/58

Ramdhonah, Z., Solikin, I., & Sari, M. (2019). Pengaruh Struktur Modal, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Perusahaan, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Sektor Pertambangan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011-2017). Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 7(1), 67–82. https://doi.org/10.25134/ijsm.v2i1.1859

Riki, M., Tubastuvi, N., Darmawan, A., & Rahmawati, I. Y. (2022). Struktur Modal, Profitabilitas, dan Likuiditas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Moderasi. Jurnal Akademi Akuntansi, 5(1), 62–75. https://doi.org/10.22219/jaa.v5i1.19409

Safaruddin, Nurdin, E., & Indah, N. (2023). Pengaruh Struktur Modal Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 8(1), 166–179. http://jurnal.unidha.ac.id/index.php/JEBD/article/download/271/192

Sudana, I. M. (2009). Manajemen Keuangan Perusahaan Teori dan Praktek. Erlangga.

Sudana, I. M. (2011). Manajemen Keuangan Perusahaan. Erlangga.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatig, dan R&D. Alfabeta.

Suliastawan, I. W. E., & Purnawati, N. K. (2020). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi Perusahaan Indeks Kompas 100. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(2), 658–677.

Ulfa, I., Setiyono, W. P., & Sriyono. (2024). Pengaruh Likuiditas, Struktur Modal, dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan dengan Kebijakan Dividen Sebagai Variabel Moderasi. Journal of Economic, Business and Accounting, 7(5).

Ulya, H., & Sudiyatno, B. (2023). Pengaruh Struktur Modal, Profitabilitas Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kebijakan Dividen Sebagai Moderasi. Jurnal Mirai Management, 8(1), 34–51.

Ulya, R., & Sunarto. (2024). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Struktur Modal, Likuiditas dan Profitabilitas pada Nilai Perusahaan Sektor Consumer Non-Cyclicls yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode 2018-2022. Journal of Economic, Business and Accounting, 7(4), 9607–9615.

Yuliana, L., & Sumiyarsih. (2022). Pengaruh Profitabilitas, Struktur Modal dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur Sektor Aneka Industri yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode 2018-2022. Inovasi Dan Kreativitas Dalam Ekonomi, 7(6), 90–105.

Zuraida, I. (2019). Pengaruh Struktur Modal, Ukuran Perusahaan, Profitabilitas Dan Kebijakan Dividen Terhadap Nilai Perusahaan. 4(1), 363–376. https://doi.org/10.33395/owner.v8i1.1798

Author Biographies

Syfa Hayatina, Universitas Mataram

Laila Wardani, Universitas Mataram

License

Copyright (c) 2025 Syfa Hayatina, Laila Wardani

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Authors who publish with ALEXANDRIA (Journal of Economics, Business, Tourism, and Entrepreneurship), agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This license allows authors to use all articles, data sets, graphics and appendices in data mining applications, search engines, web sites, blogs, and other platforms by providing an appropriate reference. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions and will retain publishing rights without restrictions.
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in ALEXANDRIA (Journal of Economics, Tourism, Hospitality, and Entrepreneurship).
  3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).