Pengaruh Intervensi Coping Mechanism Terhadap Stres Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Semester VIII di IBN Tegal Tahun Akademik 2024/2025)

Authors

Efvelin Barus , Akhmad Muzakki

DOI:

10.29303/jpap.v9i2.1098

Published:

2025-07-15

Issue:

Vol. 9 No. 2 (2025): JULY

Keywords:

Final Year Students, Academic Stress, Coping Mechanism

Articles

Downloads

How to Cite

Barus, E., & Muzakki, A. (2025). Pengaruh Intervensi Coping Mechanism Terhadap Stres Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Semester VIII di IBN Tegal Tahun Akademik 2024/2025). JPAP (Jurnal Praktisi Administrasi Pendidikan), 9(2), 132–137. https://doi.org/10.29303/jpap.v9i2.1098

Abstract

This study aims to determine the level of academic stress, the coping mechanisms used, and the effect of coping mechanism interventions on the academic stress of eighth-semester students at FITK IBN Tegal. This study uses a quantitative method with a case study approach as a complement. The sample size was 31 students from a total population of 125 people selected using accidental sampling. Data analysis was conducted using simple linear regression with the assistance of SPSS version 24. The results of the study indicate that both academic stress levels and coping mechanisms fall into the moderate category. There is a significant influence between coping mechanisms and academic stress (p = 0.039 < 0.05) with a negative regression coefficient of -0.338, indicating that an increase in coping mechanism interventions is correlated with a decrease in academic stress levels. The coefficient of determination (R²) value of 0.139 indicates that coping mechanisms contribute 14% to academic stress. This finding highlights the importance of strengthening coping strategies in supporting the mental health of students in their final year of study.

References

Abdul, M., Ibrahim, M., & Khasanah, A. N. (2024). Pengaruh Coping Religius terhadap Stres Akademik pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Bandung. Psychology Science, 2005, 407-415.

Adillah, A. H., Lestari, S. M. P., Utami, D., & Setiawati, O. R. (2024). Hubungan Mekanisme Coping Terhadap Stres Akademik Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Dokter. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 6(6), 2396-2400.

Agung Krisdianto, M., & Mulyanti, M. (2016). Mekanisme Koping dengan Tingkat Depresi pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Ners Dan Kebidanan Indonesia, 3(2), 71. https://doi.org/10.21927/jnki.2015.3(2).71-76

Azahra, J. S. (2017). Skripsi: Hubungan Antara Stres Akademik Dengan Coping Stress Pada Mahasiswa Yang Sedang Mengerjakan Skripsi Di Fakultas Pendidikan Psikologi. In Universitas Negeri Jakarta.

Djoar, R. K., & Anggarani, A. P. M. (2024). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Stress Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir. Jambura Health and Sport Journal, 6(1), 52-59. https://doi.org/10.37311/jhsj.v6i1.24064

Hanif, S. I., & Widiasari, A. R. (2024). Peran Spiritualitas dalam Meningkatkan Kesejahteraan Psikologis Pada Generasi Z. Jurnal Psikologi Insight, 8(2), 139-146.

Ismi Aisya Saptyaning Ambarwati, Sabila Jannati, & Khairina, N. (2024). Coping Mechanism terhadap Stress Akademik pada Mahasiswa. Flourishing Journal, 4(2), 47-58. https://doi.org/10.17977/um070v4i22024p47-58

Juhamzah, S., Widyastuti, W., & Ridfah, A. (2018). Terapi Tawa Terhadap Penurunan Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Strata 1. Jurnal Psikologi TALENTA, 4(1), 80. https://doi.org/10.26858/talenta.v4i1.6529

Lakamati, W. P., & Siauta, V. A. (2024). Hubungan Manajemen Koping dan Peran Teman Sebaya terhadap Stres Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir Universitas Widya Nusantara. Jurnal Kesehatan Tambusai, 5(3), 8307-8317.

Lidia Danu, Afrona E. L. Takaeb, & Sarci Magdalena Toy. (2024). Gambaran Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir Prodi Kesehatan Masyarakat UNDANA. SEHATMAS: Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat, 3(3), 408-416. https://doi.org/10.55123/sehatmas.v3i3.3526

Mirza, R., Akmal, M. El, Rezeki, S. M., Pasaribu, R. P., & Johanna, P. (2023). Literature Review: Strategi Coping Sebagai Upaya Meningkatkan Performa Diri Bagi Mahasiswa. Jurnal Social Library, 3(2), 57–66. https://doi.org/10.51849/sl.v3i2.139

Nugraha, A. P., Hati, K. B. B., Renita, D., Anggita, G., & Purwaningrum. (2021). Stres Akademik : Apa Solusinya?, Sebuah Studi Kasus Mengenai Coping Mechanism Mahasiswa. ResearchGate, 1(2), 1-19.

Nursolehah, R., & Rahmiati, R. (2022). Pengaruh Expressive Writing terhadap Penurunan Stres Akademik Mahasiswa. Jurnal Basicedu, 6(4), 6703-6712. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3348

Rena, S. (2019). Mekanisme Respon Stres: Konseptualisasi Integrasi Islam Dan Barat. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 5(1), 48-61.

Saputri, K. A. D., & Wulanyani, N. M. S. (2019). Hubungan antara problem focused coping dengan stres dalam menyusun skripsi pada mahasiswa psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 6(02), 400. https://doi.org/10.24843/jpu.2019.v06.i02.p19

Septyari, N. M., Adiputra, I. M. S., & Devhy, N. L. P. (2022). Tingkat Stres dan Mekanisme Koping Mahasiswa dalam Penyusunan Skripsi pada Masa Pandemi. Jurnal Akademika Baiturrahim Jambi, 11(1), 14. https://doi.org/10.36565/jab.v11i1.403

Sesarelia, A. N., Arsyad, M., & Putro, H. Y. S. (2024). Pengaruh Coping Mechanism Terhadap Psychological Well-Being Pada Mahasiswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 10(1), 109. https://doi.org/10.31602/jbkr.v10i1.14769

Supratiknya, A. (2024). SEMINAR NASIONAL MAGISTER PSIKOLOGI 2024. Pendidikan Psikologi Pada Seperempat Abad Milenium Ketiga.

Tulle, C. P. J. D., Widianti, A., & Astaningtias, N. M. I. N. (2024). Kontribusi Strategi Coping Terhadap Stres Akademik Mahasiswa Yang Sedang Mengerjakan Skripsi. Jurnal Islamika Granada, 4(2), 108-115. https://doi.org/10.51849/ig.v4i2.195

Author Biographies

Efvelin Barus, Institut Agama Islam Bakti Negara Tegal

Akhmad Muzakki, Institut Agama Islam Bakti Negara Tegal