Pemanfaatan Alat Peraga Sederhana untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA Siswa Kelas IV SD Negeri Beber

Authors

Hikmawati , Zulfan , Siti Aminah

DOI:

10.29303/ujcs.v4i1.392

Published:

2023-03-31

Issue:

Vol. 4 No. 1 (2023): March

Keywords:

Teaching aids, Mastery of science concepts, Student worksheet

Articles

Downloads

How to Cite

Hikmawati, H., Zulfan, Z., & Aminah, S. (2023). Pemanfaatan Alat Peraga Sederhana untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA Siswa Kelas IV SD Negeri Beber. Unram Journal of Community Service, 4(1), 11–17. https://doi.org/10.29303/ujcs.v4i1.392

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Abstract

The purpose of this community service activity is to improve the mastery of science concepts for fourth grade students of SD Negeri Beber through the use of simple teaching aids. The activity was carried out in class for 2 meetings, namely 27 August 2022 and 10 September 2022, located at SD Negeri Beber, Batukliang, Central Lombok, NTB. The number of participants who took part in the activity was 25 students. The method of activity starts from preparation, implementation, and evaluation. In the preparation stage, the team prepares simple teaching aids that will be used in learning, including learning tools, namely the Learning Implementation Plan (RPP), teaching materials, student worksheets (LKPD), and assessment instruments. At the implementation stage, the team conducted learning using simple teaching aids and other learning tools. At the evaluation stage, the team reflected on the learning. The simple teaching aids used in this activity are science teaching aids for the concept of sound and energy sources. The results of the activity show that the average value of mastery of science concepts at the first meeting is 86.2 with a percentage of learning completeness of 87%, while at the second meeting the average value of mastery of science concepts is 94.3 with a percentage of learning completeness of 94%. Thus, it can be concluded that the use of simple teaching aids can improve the mastery of science concepts for fourth grade students of SD Negeri Beber

References

Aisyah, S. (2021). Meningkatkan pemahaman konsep tema selamatkan makhluk hidup pada mata pelajaran IPA melalui pendekatan kontekstual siswa kelas VI SD DDI Ujung Baru Parepare tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan BUM, 5(1), 1377–1389. https://www.jurnalpendidikanbum.com/index.php/jpbum/article/view/119

Aminulloh, A. M., & Widodo, W. (2014). Keefektifan Alat Peraga Bunyi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa. PENSA, 6(2), 134–140.

Apriana, Y. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Luas Bangun Ruang dengan Menggunakan Alat Peraga Sederhana Siswa Kelas V SD Negeri 2 Cakranegara. Tsaqofah, 2(2), 314–325.

Arifin, F., Yanti, W., & Fauzan. (2020). Peningkatan Pemahaman Konsep Pengurangan Dengan Media Pohon Pengurangan ( Pohrang ) Siswa Kelas I MiI/ SD. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(2), 79–88. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v7i2.3363.Diajukan

Faradita, M. N. (2018). Penerapan Pembelajaran CLIS dengan Menggunakan Alat Peraga Sederhana Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Pemecahan Masalah. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 3(2), 133–142.

Jagom, Y. O., Uskono, I. V, & Fernandez, A. J. (2020). Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Sebagai Media Pembelajaran Di SD Oebola Di Nusa Tenggara Timur. Jurnal Abdidas, 1(5), 339–344. https://doi.org/10.31004/abdidas.v1i5.73

Kho, R., & Tyas, D. K. N. (2020). Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Matematika bagi Guru-guru SD YPK Yoka Baru Waena Kota Jayapura. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(2), 97–100. https://doi.org/10.36312/jisip.v4i2.1072

Kleden, M. A., Atti, A., & Lobo, M. (2021). Pembuatan Dan Pendampingan Penggunaan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal TEKMAS, 1(1), 10–19. http://ejurnal.undana.ac.id/index.php/TekMas/article/view/5916

Kurniadi, E., Gusriani, N., Subartini, B., & Napitupulu, H. (2020). Penguatan Konsep Matematika Melalui Alat Peraga Matematika Permainan di SDN Cikuda Jatinangor. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 561–568.

Masturoh, R. D., Sudarmi, M., & Noviandini, D. (2019). Barang Bekas di Sekitarku (BARBEKU) Sebagai Alat Peraga Sederhana Untuk Meningkatkan Pemahaman Hukum III Newton. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 2(1), 16–25. https://doi.org/10.24246/juses.v2i1p16-25

Pambudi, B., Efendi, R. B., Novianti, L. A., Novitasari, D., & Ngazizah, N. (2019). Pengembangan Alat Peraga IPA dari Barang Bekas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 28. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15097

Rowa, Y. R., Jagom, Y. O., Uskono, I. V., Dosinaeng, W. B. N., Leton, S. I., Djong, K. D., Fernandez, A. J., & Lakapu, M. (2020). Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Dan Pendalaman Konsep Matematika Bagi Guru-Guru SD Se-Kecamatan Molo Utara. Jurnal Abdimas Solidaritas, 1(1), 1–8. https://journal.unwira.ac.id/index.php/JAS/article/view/1324

Satria, E., & Sari, S. G. (2018). Penggunaan Alat Peraga Dan KIT IPA Oleh Guru Dalam Pembelajaran Di Beberapa Sekolah Dasar Di Kecamatan Padang Utara Dan Nanggalo Kota Padang. Ikraith-Humaniora, 2(2), 1–8. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-humaniora/article/view/109/44

Syukriani, A., Sulastri, N. P., Ainulia, A. D. R., & Akib, I. (2022). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika dan IPA melalui Penggunaan Alat Peraga Bagi Guru SMP di Kabupaten Maros Provinsi Sulawasi Selatan. SIPAKARYA, 1(1), 49–57.

Taufikurrahman, T., & Nurhaswinda, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Papan Pecahan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(1), 1–6. https://doi.org/10.31004/jpdk.v2i2.1335

Utami, C., & Anitra, R. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Berdasarkan Gender pada Pembelajaran Realistic Mathematics Education Berbantuan Alat Peraga PANDU. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 475. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2872

Wahyuningsih, B. Y. (2020). Efektifitas Penggunaan Alat Peraga Sederhana untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. Islamika, 2(1), 84–96. https://doi.org/10.36088/islamika.v2i1.647

Wildaniati, Y., & Afriana, A. (2019). Penggunaan Alat Peraga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Gunung Katun Kecamatan Baradatu. Dewantara, VII, 56–72.

Witono, K., Emzain, Z. F., Rizza, M. A., Agustriyana, L., & Hartono, M. (2021). Penyediaan Alat Peraga dan Pelatihan Pengajaran Sains dan Matematika Bagi MI Mambaul Hidayah Desa Sidorejo Kecamatan Jabung Kabupaten Malang. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 69–78. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v2i2.672

Author Biographies

Hikmawati, Universitas Mataram

Zulfan, SD Negeri 2 Dara Kunci, Sambelia, Lombok Timur, NTB, Indonesia

Siti Aminah, SD Negeri Beber, Batukliang, Lombok Tengah, NTB, Indonesia

License

Copyright (c) 2023 Hikmawati, Zulfan, Siti Aminah

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

You are free to:

  • Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
  • Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.

The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Under the following terms:

  • Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
  • No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.

Notices:

You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.

No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.